זה המספר – 3 מיליון צמיגים בשנה מושלכים מידי שנה בישראל, על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה. השלכת צמיגים מהווה גורם מרכזי לפגיעה בסביבה – ולכן יש צורך במציאת פיתרון לכ-41 אלף טון צמיגים מידי שנה. לשם כך, יש להקים ולהפעיל מפעל למיחזור צמיגים, אשר יוכל לבצע את התהליך ולייצר מוצרים חדשים מהחומרים המופקים מהמיחזור.
צמיגים מורכבים ממתכת – פלדה, בד וגומי ושורדים במשך מאות שנים. הצמיגים מהווים מצע טוב ליתושים ולחקרים אחרים אשר מוצאים מקום מסתור בתוכם ובמים הנאגרים בהם.
כמו כן, במשך הזמן מופרשים מהצמיג חומרים מתכתיים אשר גורמים לזיהום האדמה והמים. במידה והצמיג נשרף הוא עלול לגרום לזיהום אוויר ולהפרשת חומרים אחרים אשר מזהמים את הקרקע.
מסיבה זו חוקק בשנת 2007 החוק לסילוק ולמיחזור צמיגים, אשר נועד להסדיר את הטיפול בצמיגים משומשים, למנוע השלכה של צמיגים או להטמנה שלהם באתרי פסולת וכן, לחייב את יצרני ומשווקי הצמיגים בישראל לאסוף צמיגים משומשים ולהעבירת למיחזור. תוך 7 שנים ובצורה הדרגתית חובה על יצרני ומשווקי צמיגים למחזר את כל הצמיגים המשומשים בארץ.
יש לציין כי בשנת 2009 השר לאיכות הסביבה קנס את החברות העוסקות בשיווק בצמיגים בסכום של 37 מיליון שקל מאחר ורק 6% מתוך 48 אלף טונות צמיגים ששווקו מאז שנת 2007 ועד לשנת 2008, נאספו בהתאם לאמור בחוק (הטמנה או מיחזור) – נאספו רק 3,077 טונות המהווית רק 10% מהיעד אשר נקבע בחוק.
מה ניתן לעשות עם צמיגים משומשים?
קיימים מספר שימושים בצמיגים ממוחזרים:
- גריסה והטמנה מבוקרת
- יצירת אנרגיה מהגומי – ניתן לייצר 0.7 טון דלק מטון גומי
- שימוש בגומי כמצע לגני משחקים, אספלט לכבישים
לקריאה נוספת: בעיות במיחזור צמיגים