כולנו מכירים את שירות "תל אופן", שתכליתו השכרת אופניים לפי שעה, שזוכה להצלחה מרשימה בתל אביב בשנים האחרונות.
כעת, עובדת עיריית תל אביב על מיזם חדש, על עיקרון דומה – אלא כזה שבו ההתייחסות תהיה לכלי רכב בעלי ארבעה גלגלים.
nטרות הפרוייקט מגוונות, החל מצמצום העומסים בכבישים ועד לשמירה על איכות הסביבה. הנה כל מה שעליכם לדעת על המיזם המסקרן הזה.
קווים לדמותו של המיזם
מיזם השכרת הרכב של עיריית תל אביב נועד להתבצע באופן הבא: ברחבי העיר, יהיו פזורות מאות מכוניות, אותן ניתן להשכיר לנסיעה בעיר או מחוצה לה (עד 100 קילומטרים). המכוניות יותנעו באמצעות כרטיס חכם, והחיוב על הנסיעה ייעשה על פי משכה. נכון לעכשיו, התכנון הוא לגבות תעריף של עד 25 ש'ח לחצי שעה של נסיעה, ו-60 ש'ח עבור שעת נסיעה. ואגב, כפי שנראה ברגע זה, המכוניות לא יוכלו לחנות במדרכות כחול-לבן ברחבי העיר ללא תשלום.
פרוייקט זה, יש להדגיש, אינו הראשון מסוגו בעולם, אפילו לא בישראל: חברת Car2go הפרטית מפעילה שירות דומה ברחבי תל אביב מזה שנים.
עם זאת, התכנון בעיריית תל אביב הוא להעניק את השירות במסגרת המענה המוניציפלי שמקבל התושב התל אביבי, וזהו החידוש העיקרי כאן. פרוייקטים מסוג זה קיימים במקומות שונים בעולם, כשהרצון הוא להתבסס על פרוייקט Autolib הפועל, מזה שנים, בפריז.
הנתונים מראים כי בחצי שנה, גייס הפרוייקט כ-15,000 מנויים, וזאת באמצעות כ-3,000 כלי רכב בכ-6,000 עמדות טעינה. בהקשר הזה, ניתן לציין שבכירי עיריית תל אביב ביקרו לא מכבר בפריז, ולמדו על אופן ביצוע הפרוייקט.
כך זה צפוי להתנהל
על אף שעיריית תל אביב היא שיוזמת את הפרוייקט, תפעולו השוטף אמור להיעשות על ידי חברה חיצונית, אשר תזכה במכרז מטעמה של העירייה. על אותה חברה לדאוג ללא פחות מ-300 כלי רכב, אשר יהיו זמינים בכל שעות היממה. לפחות ממחצית כלי הרכב צריכים להיות משפחתיים, וכולם בעלי ארבעה מקומות ישיבה לפחות. על החברה להציע גם שירותים טכניים, לרבות תיקון של כלי הרכב בעת הצורך.
באחריות החברה המתפעלת גם להעמיד לשירות הלקוחות מוקד טלפוני, הזמין בכל שעות היממה ובכל אחד מימות השבוע, ואף לתפעל אתר אינטרנט.
סביר מאד להניח שאותה מפעילה תצטרך לפתח אפליקציה ייעודית למכשירי הטלפון החכמים, באמצעותה ניתן יהיה לבצע את השכרת הרכב הלכה למעשה, לבחון היכן ניתן למצוא כלי רכב פנויים וכן הלאה.
המטרות המגוונות של המיזם
אם נתבונן על הנתונים מהעולם, הציפיות בעיריית תל אביב הן שכל מכונית אשר תושכר על ידי התושבים, עשויה להביא להורדתן של 15 מכוניות אחרות מהכביש. מכאן, שעולה כבר היתרון המהותי שלו, והוא נוגע לעומס התנועה המאפיין את תל אביב במרבית שעות היממה.
כפועל יוצא של עובדה זו, אמור הפרוייקט גם להפחית, בשיעור מה, את מצוקת החנייה האדירה המאפיינת את העיר. הפרוייקט אמור להציע גמישות לתושבים, בין השאר ביחס לנקודות החזרת הרכב הפזורות בעיר.
ההיבטים הסביבתיים של הפרוייקט ראויים אף הם לציון. לפחות חצי מכלי הרכב שאמורים לעמוד לרשות התושבים בעיר צריכים להתבסס על עקרונות הנעה אלטרנטיביים, כלומר, הנעה חשמלית או היברידית. זאת ועוד, נדרש שרמת זיהום האוויר של כל אחד מכלי הרכב לא תעלה על דרגה 5. בכך, מובטח כי זיהום הסביבה על ידי כלי הרכב יהיה המינימלי ביותר האפשרי, צעד שכולם ייצאו נשכרים ממנו.
מכל הרשום מעלה ניתן להסיק כי המיזם החדש של עיריית תל אביב יכול להיות מועיל מאינספור בחינות, גם אם ברור כי תכנונו ותפעולו אינם יהיו בהכרח משימה פשוטה.