רכישת רכב משומש היא תמיד עניין שמלווה בחששות ושמצריך ידע בסיסי ובדיקה נכונה של הדברים, במקרה של רכישת רכב היברידי משומש כל אלו מקבלים משמעות גדולה אף יותר.
הרכבים ההיברידיים הפכו נפוצים ופופולאריים רק בשנים האחרונות, עם הפיתוח המואץ בייצור שלהם ועם התגברות המודעות הסביבתית. עדיין נדיר יחסית לראות מכוניות אלו בשוק המשומשות אך עם חלוף הזמן גם תופעה זו תגדל. רכישת רכב היברידי משומש מתאימה לאלו שרוצים לחסוך בהוצאות הרכב השוטפות, בעיקר בצריכת דלק נמוכה וגם במחיר הרכישה של רכב היברידי חדש, מחיר שכיום הוא גבוה לעומת משפחתית רגילה באותו סדר גודל. רכב היברידי, לפחות ביחס למכונית הרגילה, הוא אמצעי תחבורה ידידותי לסביבה משום שהוא פולט פחות זיהום אוויר.
באופן טבעי, בגלל ההיצע שקיים על כבישי ישראל, הרכבים ההיברידיים שניתן למצוא בשוק המשומש יהיה מכוניות טויוטה פריוס והונדה סיוויק הייבריד. בעת רכישת רכב היברידי משומש יש להגיע מוכנים יותר מאשר רכישת רכב משומש רגיל כי התחום חדש ופחות מוכר ומדובר על מערכות מורכבות ושונות מאשר רכבים שמונעים בדלק רגיל בלבד. חשוב לציין שכל הרכבים ההיברידיים שנמכרים בישראל, טויוטה פריוס והונדה סיוויק בלבד, ידועים באמינות ושמירת ערך דומה לרכבים יפניים סטנדרטיים.
העדיפו בעלות פרטית
כאשר רק החלו לשווק רכבים היברידיים בישראל מרבית הלקוחות שרכשו אותם היו אנשים פרטיים, מבוגרים לרוב, בעלי מודעות סביבתית וכאלו ששמרו אל המכונית ונהגו בה בצורה נכונה על פי הוראות היצרנים. עם התפתחות התחום נכנסו לשוק גם חברות ליסינג והשכרה שהבינו את פוטנציאל החיסכון העצום בהוצאות הדלק.
באופן טבעי רכבי ליסינג והשכרה קיבלו יחס פחות טוב מאשר בעלים פרטיים ועיקר ההתייחסות אל אותן מכוניות הייתה כחסכוניות בדלק ובעלות אמינות גבוהה לאורך מרחקים גדולים. תמיד כדאי להעדיף רכישה של רכב היברידי משומש עם כמה שפחות בעלים ובעיקר מבעלים פרטיים – אפילו אם הדבר מצריך תשלום גבוה ממחיר המחירון, בייחוד במקרים בהם הקילומטראז' נמוך והטיפולים נעשו במוסך מורשה או אם יש תיעוד מלא של כל הטיפולים.
קחו בחשבון את הטיפולים השוטפים
כאשר בוחנים רכישה של רכב היברידי משומש חשוב מאוד לקחת בחשבון ולא להתעלם ממרכיב הטיפולים השוטפים והאחזקה של רכבים אלו לאחר הרכישה. אפילו אם המכונית ההיברידית שרוכשים היא במצב מצוין וללא שום בעיות ותקלות הטיפולים הרגילים שיש לעשות הם יקרים לעומת רכבים רגילים.
לדוגמא, עלות של טיפול 90 אלף ק"מ שגרתי ברכב משפחתי רגיל היא כ-1,800 ש"ח ואילו העלות לרכב דומה אך היברידי קופצת כבר לסכומים של כ-2,700 ש"ח, הבדלים משמעותיים שיש להתחשב בהם. שאר הטיפולים השוטפים שיש לעשות ברכב ללא קשר לתקלה כזו או אחרת גם שומרים על הפרשים כאלו.
אחזקה עתידית של מכונית היברידית
רכב היברידי, גם חדש ובייחוד משומש, מחייב עליות אחזקה יקרות יותר מאשר רכב רגיל, זאת גם בגלל מורכבות המערכות וגם בגלל החידוש של רכבים אלו בשוק הרכב העולמי. המרכיבים היקרים ביותר ברכבים אלו הם אותם חלקים מיוחדים שקיימים רק בהם, המנוע החשמלי, המחשב המרכזי של הרכב, ממיר המתח, הסוללה הגדולה ומערכת התמסורת המסובכת בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין הרגיל.
עם זאת, היצרנים והיבואנים מוכרים מכוניות היברידיות חדשות עם אחריות מקיפה, ארוכת טווח וארוכת ק"מ (8 שנים ועד 160 אלף ק"מ לרוב) וגם באופן כללי האמינות של רכב היברידי גבוהה מאוד ואין תיעוד על תקלות בחלקים היקרים שהוזכרו.
חשוב מאוד לשים לב להיסטוריית טיפולים מלאה שנעשתה על פי הגדרות האחריות, שימוש בחלקים מקוריים בלבד ושימוש לא נכון ברכב.