צרכנות ירוקה יכולה להיות מתוארת כאסטרטגיה דמוקרטית להצלת כדור הארץ, המתעמתת עם מסה של צרכנים במדינות מתועשות. צרכנים צריכים ליידע את עצמם אודות בעיות סביבתיות מרכזיות ולאחר מכן הם צריכים לבחור מוצרים ידידותיים לסביבה, ולאמץ סגנונות חיים ירוקים על מנת להתאים לטעמי הצריכה החדשים שלהם.
הרעיון הוא שכאשר המודעות לבעיות סביבתיות חודרת עמוק מספיק אל תודעת כוח הקניה של השוק ההמוני, יאלצו כל היצרנים לשנות את תהליכי הייצור שלהם על מנת להישען על צרכנים ירוקים.
אם הכול ילך לפי התכנית, רק חברות אשר יסתגלו לביקוש צרכנות ירוקה, ישרדו. גישה זו לאיכות הסביבה נתפסת כעקבית עם תרבות המיינסטרים הקיימת. היא מאפשרת לרוב האנשים השתתפות בתהליך קבלת החלטות בדרך של הצבעה עם כרטיסי האשראי.
שנת הצרכנות הירוקה
הצרכנות הירוקה המריאה בתחילת שנת 1989 כאשר הציבור התוודע לאחריות החדשה שלו לצריכה ירוקה. מאמרים רבים מאת מומחים סביבתיים הופיעו על מנת להסביר לצרכן בעל העגלה המלאה ברכישות בסופרמרקט, מה בדיוק הוא צורך, והוצגו בפניו רשימות של מוצרים אשר הוגדרו כטובים או רעים בהקשר הסביבתי.
בשנה זו הופיע גם המדריך ל"צריכה עם מצפון", אשר הסביר על הענקת כספי צרכנים לחברות אשר מזהמות את הסביבה ומבצעות ניסויים על בעלי חיים. הצרכן קיבל את הכוח להשפיע. כיום אנשים רבים בוחרים לרתום את כל המשפחה לטובת מיחזור, שמירה על הסביבה וצרכנות נבונה יותר.
מהי צרכנות ירוקה?
צרכנות ירוקה היא תופעה חדשה יחסית לפיה צרכנים מציבים את הכוח המניע מאחורי נזקים סביבתיים במקום הראשון.
הם בוחרים לרכוש, למשל, עגבנייה אשר מגיעה במכל מתכלה במקום במכל פלסטיק. הם רוכשים בגדים העשויים כותנה אורגנית, רהיטי במבוק, ונוהגים במכוניות היברידיות.
אדם יכול להיות "ירוק" גם בשימוש במחשב שלו, ולהסיר כונני פלאש רעילים. אפשר ללכת צעד נוסף ולרכוש מכונת כביסה הפועלת על אנרגיה חלופית במקום הדגמים הישנים זוללי החשמל.
עבור אנשים רבים, אמצעים ירוקים אלו הם סימן להתקדמות. הם עוזרים לסביבה. המספר הגדול של מוצרים ידידותיים לסביבה בשוק מהווה עדות למודעות. הצרכנים להוטים לבצע את חלקם. ואם היצרנים פועלים מתוך אינטרס סביבתי אמיתי או אינטרס כלכלי פשוט, התוצאה עדיין אחת – הפחתת פליטות הפחמן, מחזור חומר ותמיכה בחקלאות.
בניתוח של סיסמאות ומודעות פרסומת סביבתיות, מצאו חוקרים כי מסרים סביבתיים משפיעים לעיתים קרובות באופן חזק ותקיף יותר מאשר שפת פרסום אחרת. אסרטיביות זו היא קריטית להצלחת המאבקים הסביבתיים.
כיצד מתחילים צרכנות ירוקה?
צרכנות ירוקה מתחילה עם אביזרים שאינם עשויים עורות של בעלי חיים, וכך גם לגבי כל דבר אחר אותו אדם רוכש.
הדבר הראשון אותו יש לעשות הוא לנתח את הרגלי הצריכה. על הצרכן לשאול את עצמו האם הוא באמת זקוק לכל הפריטים אותם הוא רוכש, בין אם מדובר במזון, בגדים, נעליים, סבון, ציוד לחיות מחמד או צעצועים לילדים.
עד כמה הוא זקוק באמת לאינספור מוצרי קוסמטיקה או ערמות של ספרים, ועד כמה הוא באמת צריך, להבדיל מ"רוצה", את כל החפצים האלה.
אנשים המעוניינים להיות בעלי השפעה על הסביבה, צריכים לחשוב היטב על הגדרת הצרכים שלהם. בעת ניתוח הרגלי הצריכה שלהם, עליהם לשקול היבטים סביבתיים ועלויות כלכליות. עליהם להיות מודעים לכך שליצרנים קיים אינטרס חזק לטעת בלבול.
טלפון סלולארי בסיסי עבור קבלת או הוצאת שיחות הקשורות למקרי חירום, עשוי להיות ממוקם בקטגוריית ה"צורך". טלפון חכם המאפשר גישה מהירה לאינטרנט, אינספור אפליקציות ומשחקים, ומצלמה רבת עוצמה, בהחלט ממוקם בקטגוריית ה"רוצה".
אף אחד לא אומר שיש לשלול תחביבים או הנאות, אך יש לתת את הדעת והחשיבות לצרכנות ירוקה והשפעתה על הסביבה.